Als alles volgens plan verloopt heeft Nederland er op 1 april 2019 een vakantieluchthaven bij: Lelystad Airport. De komende jaren moet het vliegveld in de polder uitgroeien naar een luchthaven vanwaar miljoenen Nederlanders vertrekken op vakantie naar strand of stad. De uitbreiding van Lelystad moet lucht geven aan Schiphol, dat vanwege afspraken met omwonenden en lokale overheden maar beperkt mag groeien.
Vakantievluchten, die voor de Nederlandse economie minder belangrijk zijn dan intercontinentale routes naar Amerika of Azië, moeten zoveel mogelijk vertrekken vanaf de vakantievliegvelden Eindhoven en Lelystad.
‘Spectaculaire eenvoud’, is het belangrijkste uitgangspunt bij het ontwerp van de nieuwe vertrekhal, die ten noordoosten van de landingsbaan word gebouwd. De terminal wordt zo ontworpen dat de vakantieganger binnen een uur van zijn auto bij het vliegtuig kan zijn. Een grote glasoverkapte hal wordt het hart van de nieuwe terminal. Er komt een lounge met winkels en restaurants. Op het dakterras kunnen reizigers kijken naar de opstijgende en landende vliegtuigen.
De ontwikkeling is gepland in meerdere fasen zodat het gebouw kan meegroeien met het aantal passagiers. Om het energiegebruik van het gebouw zo laag mogelijk te houden, wordt alleen dat deel van de hal verwarmd dat daadwerkelijk verwarmd moet worden, zo stelt bouwbedrijf JP Van Eesteren. ‘Een voorbeeld is de aankomsthal die niet wordt verwarmd. Hier loopt iedereen nog met zijn jas aan.’ Het ontwerp voor de nieuwe vertrekhal is van Paul de Ruiter Architects.


Schiphol bereikt vanwege de snelle groei van de afgelopen jaren dit jaar een plafond van 500.000 starts en landingen dat is afgesproken met omwonenden en lokale overheden. Het is de bedoeling dat Schiphol zoveel mogelijk vakantievluchten verplaatst naar satellietvliegvelden Eindhoven en Lelystad.
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft bij het ontwerpen van de routes van en naar Lelystad Airport verschillende eisen meegekregen. Zo mogen de routes niet het verkeer van en naar Schiphol niet in de weg zitten. Er moet rekening gehouden worden met de militaire activiteiten in de regio. Ook zijn er afspraken gemaakt aan de Alderstafel Lelystad dat woonkernen zoveel mogelijk worden vermeden. Boven ‘het oude land’ moeten toestellen op minstens 6000 voet blijven (1800 meter). Boven beschermde natuurgebieden van Natura 2000 geldt een hoogtegrens van minstens 3000 voet (900 meter).

